-
טיסה לחוץ לארץ היא אירוע מורכב ומרגש עבור כל אחד ואחת ולא משנה הסיבה שבגינה טסים. הסיבה יכולה להיות אירוע משפחתי, פגישת עסקים, חופשה זוגית, משפחתית או עם חברים, טיסה לרילוקיישן או לימודים וכן הלאה. כל טיסה והסיפור שלה.
כל ההתרגשות והציפיה לטיסה יכולות לקבל תפנית שלילית במידה וחלה בעיה כלשהי בטיסה, בין אם מדובר על עיכוב לאורך שעות ארוכות בהמראה או ביטול מוחלט של הטיסה במקרה הגרוע יותר. בשני המקרים הללו החוויה נפגמת וייתכן שאף מעבר לאיחור עצמו בהגעה ליעד שלכם, אתם גם סופגים נזק משמעותי ברמה החברתית או העסקית.
במטרה למזער את המקרים שאירועים שליליים שכאלו מתרחשים מצד חברות התעופה ביחס לצרכן הישראלי, נחקק חוק טיבי (חוק שירותי תעופה) לפני זמן לא רב, והוא נועד בדיוק לשם כך.
מהו חוק טיבי?
חוק טיבי נחקק על ידי חבר הכנסת אחמד טיבי ועוסק בפיצויים העומדים לזכות הצרכן הישראלי מול חברות התעופה השונות במקרה של אובר בוקינג בטיסה, עיכוב בטיסה או ביטול של טיסה.
החוק מקנה מרווח תמרון כלשהו לחברות התעופה במקרים של כוח עליון ונסיבות אחרות, אך באופן כללי החוק בא להגנת הצרכן ואכן הביא למהפך של ממש ביחס של חברות התעופה לעיכובים בטיסות שלהן או למקרים בהן הן מתלבטות אם לבטל טיסה מסיבה כזו או אחרת.
מהם הפיצויים המוגדרים בחוק?
הפיצויים במסגרת חוק טיבי מתחלקים לרמת עגמת הנפש והפגיעה בחוויית הצרכן. ככל שהנזק גדול יותר, כך עומדות לזכות הצרכן זכויות רבות יותר לקבלת פיצויים מחברת התעופה, חלקן במסגרת השהות בשדה התעופה וחלקן לאחר מכן.
אלו הם ההגדרות לפיצויים:
- פיצוי בגין איחור בטיסה - שנמשך מעל שעתיים מחייב מתן פיצוי לצרכן עוד בשדה התעופה, ראשית באמצעות אספקה של מזון, שתיה ואמצעי תקשורת (במידת הצורך) ובהמשך במתן אפשרות בחירה בין החזר כספי בגובה עלות כרטיסי הטיסה או טיסה חלופית המתאימה לנוסע. במידה ומדובר על עיכוב בטיסה העולה על 8 שעות, הרי שגם אם בסופו של דבר הטיסה תצא אל הפועל, הדבר ייחשב כביטול טיסה ויזכה את הצרכן בזכות לתבוע גם פיצויי כספי נוסף על נזקים, עגמת נפש או כל סיבה אחרת, וזאת בנוסף לכל הפיצויים שקיבל קודם לכן מחברת התעופה.
- פיצוי בגין ביטול טיסה - יינתן באמצעות הסדר בין הצרכן וחברת התעופה באופן ישיר או דרך בית המשפט בתביעה שתוגש נגד חברת התעופה בכל הנוגע למקרה המדובר. החוק שם את הצרכן במרכז ולכן יש נטייה לאחרונה מצד בית המשפט לבוא לקראת הנוסע בתביעתו מול חברת התעופה, ברמת הסביר כמובן.